كد خبر: 14917
تاريخ انتشار: 17 آبان 1388 ساعت 16:57
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان

برنده 13 آبان كه بود؟

فوادصادقی

ناآرامی‌های مربوط به 13 آبان نیز همانند سایر حوادث 150 روز پس از انتخابات سپری شد و آن‌چه كه از آن به جا ماند، ده‌ها و شاید صدها زندانی، هزینه‌های هنگفت امنیتی و تخریب بیشتر چهره كشور در سطح افكار عمومی جهان بود.

اگرچه هر دو طرف خود را برنده این میدان می‌دانند، اما باید گفت كه در واقع همه ما از تداوم این نوع حوادث و برخوردها بازنده‌ایم.

حامیان دولت و دستگاه‌های امنیتی به علت آن‌كه معتقدند شمار معترضان در راهپیمایی روز قدس را كه صدها هزار برآورد می‌شده به چند هزار نفر كاهش پیدا كرده، این را یك پیروزی محسوب می‌كنند، چرا كه به عبارت دیگر در 13 آبان پروژه ایجاد ریزش به موفقیت رسید.

از سوی دیگر، ‌معترضان به انتخابات یا جنبش سبز نیز حوادث 13 آبان امسال را نشان دهنده موفقیت خود می‌دانند، از نگاه اینان، حضور غیرمتمركز و در دسته‌های چند ده نفره تا چند صد نفره در مناطق گسترده‌ای از تهران و چندین شهر دیگر با وجود تدابیر شدید امنیتی و شدت برخوردها، موجب شد تا وضعیت مناطق گسترده‌ای از پایتخت غیرعادی شود و این برای جریانی كه به طور مداوم در رسانه‌های رسمی از مردن آن خبر داده می‌شود، نوعی احیا و اعلام حضور است، ‌علاوه بر آن كه سبزها شمار خود را بسیار بیشتر از چند هزار نفر می‌دانند و در رسانه‌های خارجی از حضور صدها هزار معترض در 13 آبان خبر داده شده است.

طبیعی است این دو نگاه در دو بخش با هم تفاوت دارند: اول در برآورد تعداد معترضین و دوم در تعیین پیروز حوادث.

در رابطه با تعداد معترضین، این اختلاف پدیده‌ تازه‌ای نیست، از روز 25 خرداد كه تعداد معترضان راهپیمایی خیابان آزادی بین 100 هزار تا 3 میلیون نفر اعلام شد، ‌این تفاوت فاحش دیده می‌شود، در نمازجمعه هاشمی رفسنجانی در 26 تیر نیز تفاوت میان 70 هزار نفر تا دو میلیون نفر در آمار و گزارش‌های رسانه‌‌های دو طرف به چشم می‌خورد.

در روز قدس نیز از نگاه مسئولان عالی‌رتبه نظام جمعیت معترضین حداكثر 40 هزار نفر و از نگاه موج سبز بین 500 هزار تا یك‌میلیون نفر بود و امروز هم تفاوت میان چند هزار و چند صد هزار، اندازه‌ای نیست كه بتوان آن را ناشی از اختلاف در محاسبات دانست.

البته این انتقاد به حامیان دولت وارد است كه پس از هر حادثه‌ای، تعداد معترضین را ابتدا بسیار كم در حد چند صد نفر اعلام می‌كنند، به تدریج این آمار را افزایش می‌دهند و آن‌گاه كه حادثه بعدی رخ می‌دهد، برای نشان دادن ریزش، یك باره آمار واقعی خود از حادثه قبلی را اعلام می‌كنند. به طور نمونه در روز قدس، برخی ‌رسانه‌های حامی دولت ابتدا تعداد معترضین را حداكثر 800 نفر اعلام كردند، چند روز بعد برآورد 40 هزار نفری منتشر شد و پس از دو ماه آمار چند صد هزار نفری به گوش می‌رسد. كه این نوع دادن اطلاعات قطره‌چكانی، موجب سلب اعتماد مخاطب می‌گردد.

بنابراین، به نظر می‌رسد تكیه بر تعداد معترضین حاضر در انتخابات، چندان گرهی را از كار طرفین باز نكند، چرا كه مهم‌تر از تعداد معترضین، كیفیت آن‌هاست. اگر در روز 25 خرداد جمعیت فرضاً 2 میلیون نفری به خیابان آزادی آمد، این ناشی از تجربه راهپیمایی های مسالمت‌آمیز دوران تبلیغات بود كه با حادثه تأسف‌بار پایگاه مقداد تا حدودی مخدوش شد.

این حادثه در راهپمیایی 28 خرداد در میدان امام‌خمینی(ره) موجب شد تا هر چند شمار معترضین كاهش یافته و به كمتر از یك میلیون نفر برسد، اما آمادگی آن‌ها برای مواجه با حوادث مشابه افزایش یابد و این افزایش هزینه اگرچه به كاهش شمار معترضین انجامید، اما شدت اعتراض را تقویت كرد و به همین ترتیب در روز 26 تیر ماه در نماز جمعه هاشمی و روز قدس نیز افزایش آمادگی معترضین كماكان به چشم می‌خورد.

بنابراین اگر به طور میانگین شمار راهپیمایان در روز 13 آبان را حدی بین ادعای چد هزار نفری حامیان دولت و چند صدهزار نفری موج سبز، چند ده‌هزار نفر در نظر بگیریم. كیفیت و شدت اعتراض این طیف با راهپیمایی سكوت 25 خرداد و 18 تیر كاملاً متفاوت است.

به عبارتی دیگر موج سبز در سطح میدانی، رادیكالیزه شده است، بدین معنا كه به دلیل فضای به وجود آمده در جامعه كه ناشی از عملكرد طرفین است، از یك‌سو نیروهای معترض تندرو میدان بیشتری برای تأثیرگذاری یافته‌اند و از سوی دیگر، برخی افراد عادی معترض نیز كه بیش از این رفتاری ملایم داشتند، به اقدامات و شعارهای رادیكال تمایل پیدا كرده‌اند و عده‌ای دیگر حاضر به پذیرفتن هزینه برخوردهای سخت با خود را ندارند و طبعاً ترجیح می‌دهند در این میدان حاضر نشوند.

طبیعی است كه تنها بخش محدودی از یك جریان اجتماعی ظرفیت رادیكال شدن را دارد اما آیا این به معنای ریزش سایر طیف‌های این جبنش است؟

به نظر می‌رسد كه پاسخ به این پرسش چندان مثبت نباشد، ‌واقعیت این است كه بخش عمده معترضان به نتایج انتخابات پس از مشاهده رفتارهای صورت‌گرفته در 25 خرداد،‌30 خرداد، 18 تیر، 26 تیر، روز قدس و 13 آبان و افشای جنایاتی نظیر كهریزك، كوی دانشگاه و مجتمع سبحان نه تنها از اعتراضات خود دست نكشیده‌اند، بلكه بر دامنه و عمق ابهامات آنان افزوده شده است و بدین علت می‌توان گفت بخش عمده جنبش اعتراضی یا به دلیل مخالفت با رفتارها و شعارهای رادیكال و یا به علت عدم آمادگی برای پرداخت هزینه‌های اعتراض، از اعتراض خیابانی دست كشیده‌اند؛ اما اعتماد آسیب‌دیده آنان بازسازی نشده است.

از سوی دیگر تبدیل طیف معترضان مسالمت‌آمیز و نه چندان شجاع به مبارزان میدان نیز از پیامدهای بی‌تدبیری در مدیریت جریان اعتراضی است. كسانی امروزه حاضر به اعتراض خیابانی و سردادن شعارهای تند كه بهترین پیامد احتمالی برای آن ضرب و شتم و برخورد پلیس است می‌شوند كه تا چند ماه پیش برای حفظ منافع شخصی و مسلم خود حتی حاضر به تحمل مجازات فیزیكی نبودند و اگر این روند تداوم پیدا كند، نتیجه برخوردهای فله‌ای فیزیكی با معترضین، چیزی جز تولید انبوه چریك و مبارز برای موج سبز نخواهد بود.

واقعیت آن است كه جریان اعتراضی شبیه كوه یخی است كه در 25 خرداد، بخش عمده آن قابل رویت بود، اما با افزایش خشونت و برخورد سخت به تدریج بخش عمده آن در زیر آب پنهان شده و تنها قسمتی از قله آن در خیابان‌ها قابل رویت مانده است.

اما برای پاسخ به محور دوم درباره این‌كه چه كسی برنده این گونه حوادث است، باید گفت كه در حقیقت همه بازنده‌ایم.

تداوم این‌گونه اعتراضات و جنگ و گریز خیابانی، چیزی صرف هزینه‌های سنگین امنیتی و نظامی و فرسایش نیروهای پلیس و سایر مأموران نخواهد بود و معترضین نیز علاوه بر زیان، از هدفمندی گذشته فاصله خواهند گرفت.

اكنون حدود یك ماه تا 16 آذر كه ظاهراً ایستگاه بعدی معترضین است، باقی‌مانده و در دی ماه نیز مراسم عزاداری محرم می‌تواند نقشی را ایفاد كند كه از راهپیمایی 22 بهمن متصور است،‌ بنابراین اگر قرار باشد این رویه در درازمدت ادامه یابد، مهمترین بازنده آن جامعه و ایران خواهد بود.

به نظر می‌رسد تنها مسیر پیش‌رو بازگشت طرفین به مدار قانون است، اگر دستگاه‌های مسئول نیز حضور و فعالیت معترضین را در چارچوب بسترهای قانونی فراهم كنند و معترضین هم با خودداری از رفتار و شعارهای ساختار شكنانه در عملكرد ماه‌های اخیر خود تجدیدنظر كنند، بخش قابل توجهی از هزینه‌های سنگین كنونی كه گریبانگیر مردم شده است، كاهش خواهد یافت.

نظرات بینندگان:

چرا نظرات مخالف خدتون رو ته چاه كامنتها میذارید

کد: 88726 | 29 آبان 1388 ساعت 18:59

درست گفتید! راه حل بازگشت به قانون است. اولین گام آن هم پذیرش نتایج انتخابات توسط موسوی و كروبی است. چرا كه مبتنی بر قانون اساسی شورای نگهبان انتخابات را تائید كرده است.

لطفا درج نمائید

کد: 80386 | 24 آبان 1388 ساعت 10:34

تمام تلاشتون رو بكنید چون نفسهای آخرتونه
آقاتونم دیدیم كه چجوری مجبور شد از حمایتش
از لائیكهای سبز عقب نشینی كنه و با حمایت
از رهبر بگه غلط كردم
كمی صبر باید سحر نزدیك است
خدا میدونه وقتی امام زمان بیاد شما ها چه كار میكنید و چه تهمتهایی بهش میزنید

کد: 80192 | 24 آبان 1388 ساعت 08:50

ما بی شماریم!
روزهای تلخی انتظارت را می كشد جناب آقای رئیس دولت!! دهم.
ما بی شماریم. این را تو در خوابهای تلخ و سیاهت بیشتر می بینی.

کد: 79593 | 23 آبان 1388 ساعت 18:22

یادش بخیر، در خرداد 76 در دوران تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری هفتم، من كلاس اول راهنمایی بودم و بعد از مدرسه از كنار ستادهای انتخاباتی عبور می كردم با چهره ای آشنا شدم كه با وجود نداشتن قدرت تحلیل و درك سیاسی درون قلبم احساس شیرینی را تجربه كردم. سالها بعد از زبان او می شنیدم كه همیشه می گفت: زنده باد مخالفم و اكنون بعد از این همه اتفاقات رنگینی كه برای این سرزمین آریایی پیش آمده بار معنایی آن سخنان را با تمام وجودم درك می كنم. اگر برای لحظه ای خود را فارق از جناح بندی های افراطی و كور كورانه خلاص كنیم و به خودمان بیاییم، این پرسش را حداقل از خودمان می پرسیم كه این همه تهمت و تبلیغات مسموم كه به یك شخص نسبت می دهند كسی است كه نخست وزیر هشت ساله دوران امام و دفاع مقدس بوده... برای كشف حقیقت همیشه باید جنگید، تا پای جان.

کد: 79539 | 23 آبان 1388 ساعت 17:53

بینید این كه با ترساندن مردم آن ها را موقتا عقب برانیم تنها كاری كه می كند نگه داشتن یك آتش زیر خاكستر است.من هم موافقم كه جنبش سبز در كف خیابان نسبت به 25 خرداد ریزش پیدا كرده ولی دلیلش چه بوده؟آیا دلیلش این بوده كه این معترضین قانع شده اند ودیگر شركت نمی كنند؟یا دلیلش فضای امنیتی وبیانیه های تهدیدآمیز نهادهای امنیتی بوده؟اگر به معترضین مجوز داده بشود آنگاه خواهید دید كه اتفاقا هیچ ریزشی نكرده اند چه بسا رویش هم داشته باشند.

کد: 79519 | 23 آبان 1388 ساعت 17:39

تحلیل منصفانه وبی طرفانه بود ولی آخرش كه گفتید باز گشت به قانون را بد اومدید در حال حاظر قانون و موضع قدرت در دست حاكمیت استباید راه دیگری رامطرح میكردید

کد: 79513 | 23 آبان 1388 ساعت 17:34

در سالروز 22 بهمن، ریزش یا رویش جنبش سبز را خواهید دید.

کد: 79312 | 23 آبان 1388 ساعت 15:49

سبز فقط سبز علی
جانم فدای سید علی

کد: 78412 | 23 آبان 1388 ساعت 07:30

ادیكالیزه شدن بزرگترین افتیست كه این جنبش را تهدید میكند.هر كس این نسخه را برای جنبش تجویز می كند , نااگاه است و حافظه تاریخیش را برای تحلیل وقایع به كار نمی بندد,والا اگاه است و خیانتكار و عامل مستقیم رزیم.والا چه كسیست كه میزان سبوعیت و سركوبگری حاكمان را نداند و با ساده اندیشی فكر كند میتواند در تقابل رادیكالیزه حكومت را شكست دهد!

کد: 78041 | 22 آبان 1388 ساعت 17:36

وظیفهء اصلی همهء ما در تجمعات این است كه خودمان مانع رادیكال شدن حركت بشویم . این كار از خود شركت كردن در تجمع مهم تر است .

کد: 77730 | 22 آبان 1388 ساعت 02:48

این قضیا دیو زود داره اما سوختو سوز نداره .واقع بین بشید.

کد: 76925 | 21 آبان 1388 ساعت 10:58

اولا كه من محل كارم حوالی خ كریمخان و جمعیتی كه ما دیدیم بیش از این حرف ها بود،
بعد كه مردم مورد ضرب و شتم قرار گرفتن پراكنده شده و به خیابان های اطراف رفتند،
دوما كه مگه همه اونهایی كه به خیابان نیامدند هیچگونه اعتراضی به وضع موجود ندارند، چرا خودتون رو گول می زنید ، جای این حرفها و هر چه بیشتر عصبانی كردن مردم به فكر راه چاره باشید،
این حرفها برای ما نون و آب نمیشه، یه مقدار هم بی زحمت اگه این مسخره بازی ها وقتی براتون گذاشت فكر این مردم بدبخت باشین، واقعا كه........

کد: 76784 | 21 آبان 1388 ساعت 09:01

بسمه تعالی
جناب نویسنده محترم چیز تازه ای در تحلیل شما وجود ندارد. ایده جنابعالی كه در جمله آخرتان از این تحلیل تجلی میكند سخنان استوانه های انقلاب سبز ملت بوده كه در پیشاپیش آن جناب سید اصیل از نظر تقارب فكری با جدش رسول ا.. میباشد كه آن جناب آقای موسوی رئیس جمهور واقعی این كشور است. از جناب نویسنده این تحلیل تقاضا دارد كه بخاطر حفظ دین و كشور تحلیل فرمایند كه چرا سیاست گزاران واقعی كشور توان شناخت واقعی از مردم خود را كه باید بنظر آنها حامیان دین و كشور باشند را ندارند. به هر حال آنان كه قدرت نظامی و اقتصادی كشور را در اختیار گرفته اند باید آن را با تحلیل های صحیح از كلیه مخازن اجتمائی قوم آریائی مسلمان مصرف كنند.

کد: 76684 | 21 آبان 1388 ساعت 06:05

برادر جان كلی گویی مشگلی را حال نمیكند ، ریشه بحران در انتخابات ریاست جمهوری است ، اگر جریان حاكم ریگی در كفش ندارد اجازه دهد مخالفان و موافقان سلامت انتخابات در سیمای جمهوری اسلامی مناظره كنند تا معلوم شود چه كسانی كشور را به سوی پرتگاه بی ثباتی و نامنی هدایت میكنند

کد: 76679 | 21 آبان 1388 ساعت 05:39

در جواب كد 74427 با این حرفهای بی و سروته وخالی از منطق و باسرهم كردن چند كلمه احساسی میخواهی هزاران معضل اجتماعی اقتصادی سیاسی را سرهم بندی كنی و ازامام حسین هم كمك میگیری وقتی به زن ومرد این كشور توسط حكومت تجاوز میشود و مرد وزن ایرانی راشكنجه میكنند و صدها وصدها عمل غیر انسانی دیگر انجام میدهند بعد تو میخواهی ازاین همه معضل و بدبختی ازاین همه دیكتاتوری و سلب ازادی های قانونی بگذریم عجبا ازاین همه شعور/

کد: 76350 | 20 آبان 1388 ساعت 19:48

ملت

کد: 76235 | 20 آبان 1388 ساعت 18:32

زمانیكه به معترض اجازه گفتن نظر خود را ندهند و سركوب كنند این معترض بعد از مدتی به مخالف تبدیل میشود
تبدیل كردن معترضین به مخالفین كار اشتباهی بود كه نظام انجام داد و تاوان آن را نیز در آینده خواهد داد

کد: 75584 | 20 آبان 1388 ساعت 13:07

چند نكته به كاربر 71680 و امثال او متذكر می شوم:
تلقی شما این است كه اعتراضات نتیجه هدایت لیدر ها است و لی این درست نیست.
نارضایتی در جامعه و گسترش فقر و فساد باعث اعتراضات است و این را نمی توان مخفی كرد
بعد از 30 سال انتظار این است كه مردم به آرمانهایشان برسند و اگر نرسیدند آیا حق اعتراض ندارند؟
اگر اعتراض به موارد در یك دستگاه قضایی عادلانه رسیدگی شود مردم چه دلیلی دارد كه نظم اجتماعی را به هم بزنند چون در طول این 30 سال به فهم و نظر مردم ارزش قائل نشدند این مصیبت بوجود آمده است
شما اگر دلسوز هستید از قوه قضاییه بخواهید بدون سوگیری مثل زمان حضرت علی ولو حاكم جامعه هم خطا كرد به عدالت رسیدگی شود چرا آن حضرت در دادگاه حاضر شد؟آیا الان چنان وضعیتی قابل تصور است
با نسبت دادن اعتراضات به این و آن كار درست نمی شود.

کد: 75507 | 20 آبان 1388 ساعت 12:20

كد 744074 كدوم سبز كدوم ریشه جو گرفته شمارو سبز ریشه دار متعلق به اهل بیت و پیروان اهل بیته

کد: 75340 | 20 آبان 1388 ساعت 10:59

جناب آقای صادقی، شما اگر اخلاق رو هم رعایت كنی، در حق این مملكت لطف بزرگی كردی. قانونگرایی شما هم پیشكش

کد: 75138 | 20 آبان 1388 ساعت 08:30

دست نویسنده درد نكند.

با ادامه ی این اعتراضات نابهنجار فقط انقلاب و ملت تضعیف میشند و هیچ اتفاق دیگری نمییفته.

خوبه مثل افغانستان بشیم و آمریكا برامون تصمیم گیری كنه؟

به جای اینكه بیایم احساسی اعتراض كنیم و داد و فریاد بزنیم ، قانونی رفتار كنیم.

رنگ هر ایرانی ، رنگ پرچمش است ،نه رنگ....

کد: 74901 | 19 آبان 1388 ساعت 22:11

سلام.آنچه باعث پایمال شدن خون شهدا و رنگ سرخ شهادت میشه تقلب،دروغ و فریب وخیانت به اعتماد مردم است ،ما هم دوست داریم مشكلات كشور با همفكری و همدلی تمام گروهها وبا هر سلیقه و تفكری حل شود اما متأسفانه آنچه دیده می شود استبداد و سركوب و حذف دگر اندیشان و منتقدان است پس تنها راه باقیمانده گرفتن حق خود و آیندگان از این حاكمیت تمامیت خواه است.

کد: 74893 | 19 آبان 1388 ساعت 22:01

فرض كنیم دو ملیون سبز پوش بیان تو خیابون. چكار میتونن بكنند كه این همه نیروی مسلح لازمه؟ این همه ترس از فیلم و عكس و آبرو ریزی نظامه یا واقعا این متوهم ها مثلا نگران فتح پاستور و غیره هستند؟

کد: 74866 | 19 آبان 1388 ساعت 21:30

ترك اوغلی : موسوی ورهنورد دوستت داریم ودوستت خواهیم داشت :مطمین باشید طرفدارانتان ریزش نكرده اند بلكه زیادتر هم شده اند اگر هم از راهپیمایی 13آبان استقبال زیادی نمی شود از ترس جان واز ترس زندان رفتن است ونه ازنداشتن علاقه به شما همه دوستتان دارند ولی از سركوب می ترسند ایكاش میگذاشتند یك راهپیمایی بدون سركوب ما سبزها بیرون از شهروآزادانه انجام می دادیم تا جمعیت 20ملیونی را می دیدند

کد: 74836 | 19 آبان 1388 ساعت 20:55

انقلاب كردن یه چیزی مثل جیگر می خواد.
البته جیگر شیر.
جنبش؟!! اونم سبزش كه خیلی خنده داره
16 آذرم خبری نیست-مردم باهوش تر از این حرفان-اون جمعیتی كه من تو طالقانی دیدم با اون جمعیتی كه (جمعیت كه نه-آخه خدا وكیلی خیلی كم بودن) بین ولی عصر و هفت تیر كه نصف بیشتری واسه سوژه خنده اومده بودن، زمین تا آسمون فرقش بود

کد: 74741 | 19 آبان 1388 ساعت 18:49

برای تعیین برنده ی این میدان كمی زودنیست ؟ وانگهی تا تعریف و معیاری برای برنده بودن نداشته باشیم ، چگونه می توانیم در مورد تعیین برنده به نتیجه برسیم ؟ حقیقت این است كه آنچه "جنبش سبز" نام گرفته ، ادامة منطقی جنبش اصلاح طلبی مردم ایران در یكصد سال اخیر است كه از تحول خواهی مشروطیت شروع شده و از گردنه های 28 مرداد 32 و 15 خرداد 42و 22 بهمن 57 و دوم خرداد 76 گذشته است و بدون تردید تا سر منزل مقصود نیز ادامه خواهد داشت ! و سر منزل مقصود جایی نیست جز آنجا كه مردم ایران با هر صدایی برای یك زندگی در خور نام و حیثیت شان آزادی داشته باشند! مهار "قدرت" را در دست بگیرند و میهن خویش را كنند آباد! همین ! روش های اقتدارگرایانة آبادگری نه در ایران و نه حتی در همین افغانستان و تاجیكسان و امیر نشین های عربی و غیره ، راه به جایی نخواهند برد . چرا حرف به این سادگی باید پاسخ داغ و درفش داشته باشد؟ اگر نه تجربة 1400 سال گذشته ، دست كم تجربة همین سی سال اخیر خودمان نشان می دهد كه دعوی سر خون امام علی و امام حسین و این ها نیست !از منزلت ارجمند این اسوه های تاریخی هر فرد و جریانی به سودایی بهره می گیرد! جان كلام اما همان حرف ساده است ! مشروط كردن قدرت ! قدرت غیر معصوم و پاسخگو كردن آن به مردم . همین ! نامش را هر چه می گذارید بگذارید! با این مضمون ، جنبش سبز رو به پیروزی ندارد؟ به حاشیه های خجالت آور در هر دو سو توجه نكنید! عربده گران هر دو سو خاموش خواهند شد . نشانه هایش پیداست ! این ها نشانه پیروزی نیست ؟

کد: 74541 | 19 آبان 1388 ساعت 16:17

به نام خدا
سلام
می خواستم بگم چقدر ساده اید كه میشینید این مثلا تحلیل ها رو می خونید واز روی نادانی و ظاهر گرایی باور می كنید .به خدا به امام حسینی كه قبولش دارید دارید اشتباه می كنید.
این رنگ سبز از كجا اومد؟شما بگید !دیكتاتوری و استبداد كجا بود ؟ای مردم كی اومدن بیخود و بی جهت به شما زور گفتن ؟چرا هر چیزی رو كه می شنوید تكرار می كنید؟!!!
این رنگ سبز اومده تا رنگ سرخ شهادت رو كه از امام حسین برامون مونده از بین ببره !مگه ما خون ندادیم ؟مگه ما شهید در راه این انقلاب ندادیم ؟
مردم قبول دارم كه بعضی وقتها كمبود ومشكلات بهمون فشار میاره اما نباید صفحه رو پاره كنیم باید مشكلات جامعه مون رو با همكاری حل كنیم
آقای صادقی اگه به فكر ایران و ایرانی هستی چیزایی رو كه نوشتم سانسور نكن وبذار مردم بخونند !!!!

کد: 74427 | 19 آبان 1388 ساعت 14:55

سبز سبزیم ریشه داریم

کد: 74404 | 19 آبان 1388 ساعت 14:38

خیلی خوب تحلیل كردید ولی به نظر من مهمترین قدم را حاكمیت میتواند بر دارد كسانی كه معترضند وحق خودرا ضایع شده میبنند كاری جز اعتراض نمیتوانند بكنند بخصوص كه در این چند ماه حقوقشان بیش ازپیش ضایع شده پس برای خاتمه این اوضاع اگر حاكمیت قدم صحیح برندارد بازنده هم اوست وهم مردم.

کد: 74364 | 19 آبان 1388 ساعت 14:19

باور كنید كسانی كه در این حوادث افراد خانواده خود را از دست داده اند و یا یكی از اعضای خانواده مورد تجاوز قرار گرفته و تلویزیون دائماً آنها را فریب خورده و ضد اسلام و منافق و اموی می خواند، آستانه تحملی دارند.
من خودم پس از دیدن باتون خوردن یك زن جوان و بیهوش شدنش -رروز 13 آبان- به نظرم آمد ما واقعاً نه به عنوان مسلمان و یا شهروند و.... بلكه به عنوان یك انسان هیچ احترامی نداریم.
احتراممان به عنوان یك معترض این است كه موهایمان را بكشند و با زانو به شكممان بكوبند... و در این حال كلی فحش نثارمان كنند كه شما یك خباثتی در وجودتان هست كه نمی توانید این انتخابات را بپذیرید...
خب این صحیح است كه همه حكومت ها چماق به دست هایشان را به خیابان می ریزند ولی انصافاً ما ایرانی ها با این تمدن و حتی همین قانون اساسی كنونی برای تظاهرات مدنی از یك حشره كه در خیابان باشد امنیت كمتری داریم.
شاید با ادامه سركوب و هزینه دادن های مردم، دست به اسلحه بردن و شروع یك جنگ داخلی چندان هم بعید نباشد... به هر حال ما خودمان یك روزی عضو بسیج بوده ایم و آشنایی مختصری با این كارهای شهادت طلبانه یا تروریستی داریم...
خب وقتی اسلحه به میدان آمد ریزشهای چماقداران (كسانی كه برای دریافت 250000تومان آمده بودند) هم دور از انتظار نیست.

کد: 74361 | 19 آبان 1388 ساعت 14:13

ماه محرم می دونین چه خبر می شه ؟
می دونین؟وای وای...

کد: 74325 | 19 آبان 1388 ساعت 13:43

باسلام
فكر میكنید درسته كه در تحلیل هاتون خودتون میبرید خودتون میدوزید و در دست آخر تن مردم میكنید حداقل وجدان داشته باشید و جامه های شیطانی تون رو فقط تن خودتون كنید. دیدیم كسانی كه دم از قانون و ادب مرد به از دولت اوست میزدند چگونه حرمت قانونی را كه خود پایه گذاری كرده بودند را احترام گذاشته و چطور ادب را رعایت كردند . یك جو انصاف خوبه دیكتاتور كیه . اونی كه بر اساس 24 میلیون رای خدمتگذاری مردم رو میكه یا اونی كه میخواد به پشتوانه 11 میلیون رایبه زور چماق حاكم بشه البته ناگفته پیداست كه اگه از اون 11 میلیون سوال بشه الان نظرتون راجع به كاندیداها چیه خیلی هاشون اگه نگن احمدی نژاد مسلما به موسوی و جریان سبز امویش رای نمیدن .

کد: 74303 | 19 آبان 1388 ساعت 13:26

به سایت آینده و طرفدارای سبز لجنیش میگم خیلی دلتون رو برای مناسبتهای آینده صابون نزنید. سردی خاك تمام جنبشتون رو فراگرفته- تسلیت میگم - خیلی مردید و ادعاتون میشه یه روز عادی تجمع كنید تا خودتون از خودتون و اجتماع صدها میلیونیتون خجالت بكشید .

کد: 74289 | 19 آبان 1388 ساعت 13:14

شعار های مردم نشان از درد دل 30 ساله آنها است.ونه چیز دیگرو جمعییت جوانی كه در پذیرفتن حكومت شركت نداشته اند و رای پدرانشان را قبول ندارند.و فرایند مثبتی در هیچ زمینه ای از جمله اقتصاد، وضعییت اجتواعی، وجه جهانی نمی بینند

کد: 74288 | 19 آبان 1388 ساعت 13:13

اگر از ابتدا به قانون احترام گذاشته می شد هیچ كدام از اتفاقات امروز نمی افتاد. طبق اصل بیست و هفتم قانون اساسی تجمع در ایران مجاز است و نیاز به مجوز از هیچ ارگان رسمی ندارد. بی توجهی فداییان حكومت به این اصل و نافهمی آنها از مفهوم قانون كار را به اینجا كشانده است. امروز در شعار سبزها، در حرفهایشان و در آهنگهایی كه ساخته اند بحث از انتقام است. آنهایی كه تاریخ انقلاب را نخوانده اند مروری مجدد بكنند روزی كه هنر در قالب موسیقی با حركت پیوند خورد چه اتفاقی افتاد امروز حاكمیت در جمهوری اسلامی نمی خواهد به این صداها گوش كند. اگر همین امروز صحبت خیرخواهان جمهوری اسلامی شنیده شود بسیار بهتر از زمانی است كه سیل خروشان مردم خشمگین همه چیز را با خود ببرد. مردم را عصبانی نكنید این تقاضای تمام روشنفكران جنبش سبز است. ما آخرین كسانی هستیم كه با آرامش با شما برخورد می كنیم روزی كه مردم از ما، از خاتمی، از موسوی و از كروبی بگذرند دیگر كسی نیست كه به داد شما برسد. آیا بدن شما طاقت شكنجه هایی كه از خشم مردم ایجاد می شود را دارد؟! به حرف مردم گوش كنید ایران را ویران نكنید

کد: 74224 | 19 آبان 1388 ساعت 12:16

مـــــــردم مــا یكـــبار انقلاب كـــرده انــد و بـــرایشـــان سخــــت نیســــت آن را تكـــرار كننــــــــد ، پـــــــس ؛ مـــردم را دریــــــابیــد !!!!!!!!!!!!!!!!!!

کد: 74172 | 19 آبان 1388 ساعت 11:43

برنده معلوم نیست چه كسانی هستن ولی بازنده فقط مردمند و بس.

کد: 74096 | 19 آبان 1388 ساعت 10:55

برنده واقعی نیروهای انتظامی ونظامی و مخصوصالباس شخصی ها ك مهارت خاصی در كوباندن سر به دیوارو فحاشی داشتند هستند مطمئن باشید شك نكنید

کد: 74044 | 19 آبان 1388 ساعت 10:19

یك توصیه به اینده
با كامنت های كه خودتون می نویسید برای ایجاد ناامنی در جامعه تلاش نكنید این ازاد بیان نیست تجاوز است (به ارامش مردم جهت رسیدن به اهداف سیاسی) مردم و نظام را را هزینه امال و ارزو های ساده لوحانه خود نكنید
می گویید ما وابسته نیستسم ،شما آزاد نیستید این مطالب فقط و فقط جهت ایجاد امادگی برای ایجاد تشنج در جامعه در روز های بعدی است
ان شاء ا. . . به راه راست هدایت شوید

کد: 73963 | 19 آبان 1388 ساعت 09:32

زوزه ی سبز؟؟ یكی زوزه ای نشانتان دهیم تا حالتان سرجاش بیاید. شما یزیدیها رو به مسلخ عدالت خواهیم كشید. صبر كن و ببین.

کد: 73937 | 19 آبان 1388 ساعت 09:14

تحلیل خوبی بود و آقای صادقی از موضع بی طرفانه مشكلات اجتماعی را بررسی كردند ولی فكر می كنم كه در آخر این حاكمیت است كه باید معترضین را به رسمیت بشناسد و برای تحقق اصل آزادی بیان و اندیشه ارتباطات آنها را محدود نكند تا از رفتارهای خطرناك آنها جلوگیری شود .

کد: 73932 | 19 آبان 1388 ساعت 09:10

بابا چرا كمش می كنی، بگو 100 میلیون نفر، كنتور كه نمیندازه

کد: 73795 | 19 آبان 1388 ساعت 02:15

16 آذر آمار 13 آبان اعلام میشه، جمعیت معترض كه در كل كشور شعار داد، نه فقط در میدان هفت تیر. حالا. بعدش محرم میاد. بعدش 22 بهمن. بعدش 12 فروردین..... و این قصه ادامه دارد...

کد: 73763 | 19 آبان 1388 ساعت 00:59

این موج را سر باز ایستادن نیست
سبز یعنی استقامت تا بهار
V

کد: 73697 | 18 آبان 1388 ساعت 23:25

ما حالاحالا ها میایم تو خیابونا، تا وقتی كیهان اینگونه از ما چند صد نفر می ترسد ما باز هم می آییم!! درسته كه از برخورد و ضرب و شتم و جرح و قتل و بازداشت می ترسم، حتی اگه خانمم رو دیگه هرگز تو هیچ تظاهراتی نبرم، پدر و مادرم رو از رفتن بیرون منع كنم، پسرم رو تو روزهای تظاهرات تو خونه حبس كنم، اما خودم میروم.. تا وقتی كه حق اعتراض من رو به رسمیت بشناسند.. ما بیشماریم..

کد: 73689 | 18 آبان 1388 ساعت 23:19

آقا فواد از شما بعید بود نصیحت....راه بی بازگشت است چه بخواهیم چه نخواهیم

کد: 73676 | 18 آبان 1388 ساعت 23:07

تحلیل خوبی بود. منصفانه اگر قضاوت كنیم این اشكال از برخورد حكومت با مردم بوده است و هر اتفاقی بیافتد به گردن حكومت است. به نوعی جریانی كه اهل منطق و فكر نیست حاكم شده و چاره كار را در سركوب حتی كور می داند.( و البته از تبعات فوق العاده خطرناك این حركت ها غاقلند). اتفاقا من فكر می كنم مخالفان بسیار منطقی تر هستند و در صورت واكنش مثبت حكومت همكاری خوبی خواهند كرد البته اگر دیر نشود...
در واقع مردم خواسته های كمی هم قبل و هم بعد از انتخابات داشتند اما الان با بی تدبیری های حاكمیت جریان به سمت یك انقلاب می رود. امیدوارم در جناح حاكم قدری خرد پیدا شود وگرنه خودشان بیشتر از هركس لطمه نی بینند.

کد: 73573 | 18 آبان 1388 ساعت 21:33

با سلام.حكومت با این برخوردها هیچ چیزی به دست نخواهد آورد جز اینكه روز به روز وجهه و اعتبار خود را در كشور و جهان از دست خواهد داد و رو به ضعف وسستی بیشتر خواهد رفت.تداوم جنبش حتماً به پیروزی مردم منجر خواهد شد.

کد: 73547 | 18 آبان 1388 ساعت 20:46

اینده تریبون منافقین انقلاب!

کد: 73446 | 18 آبان 1388 ساعت 19:14

به نظر من روند درنظر گرفته شده در این مقاله برای جنبش سبز صحیح نیست. به طور نمونه در روز قدس جمعیت مردم(معترضان) در خیابان ها صدها برابر هشتم مرداد(چهلم ندا) بود. چون معترضان می خواستند نشان دهند صحنه را خالی نمی كنند. به نظرم در ماه محرم هم در واكنش به برخوردهای خشن سیزده آبان شاهد حضور بیسابقه مردم در فراخوان ها خواهیم بود. ریزش نیرو درخیابان ها به این صورت نیست

کد: 73356 | 18 آبان 1388 ساعت 18:19

ضد انقلاب بیشترین خوشحالی را از تصمیمان حاكمیت دارد چرا كه در واقع تصمیمات غلط حاكمیت انقلاب را در مسیر پرتگاه قرار داده است

کد: 73310 | 18 آبان 1388 ساعت 17:57

از همون ساعات اولی كه معترضین انتخابات فاز خیابانی رو در پیش گرفتن میشد فهمید كه شروع كننده اونها هستن ولی جمع كردنش با خودشون نیست... الانم كه واقعا خیلی از سبزهای 13 آبان رادیكالتر از سبزهای روزهای اولند باید مواظب بود یه اشاره ای هم كردین به درگیریهای مسلحانه و ... بنظر من مسئولیت همه اینها با شروع كنندگان این حركت و مدعیان دروغین تقلب 11 میلیونیه از این واضحتر و روشنتر چیزی میشه گفت؟ لطفاً درج كنید نظرمو
با تشكر!

کد: 73179 | 18 آبان 1388 ساعت 16:51

بابا چرا فتنه را به راه می اندازی
مطمئن با ش یك آخرتی هم است

کد: 73167 | 18 آبان 1388 ساعت 16:45

با سلام

در مورد كوه یخ نظر صحیحی دادید. ای كاش زودتر حاكمان از خواب بیدار شوند و توبه كنند و كنار روند و بیش از این كار دنیای خود را سخت و آخرت خود را تباه نكنند.

به یاد داشته باشند كه خون به ناحق ریخته شده، عاقبت گلوی آنها را خواهد فشرد.

التماس دعا

کد: 73129 | 18 آبان 1388 ساعت 16:22

تعداد سبزها را چرا این قدر كم می خوانید؟؟؟؟

1- 25 خرداد به بیان قالیباف بیش از 3میلیون نفر در تجمع حضور داشتند.
یادتان باشد قالیباف اصولگراست و همان روزها با حضور در تلویزیون -هرچند كاملا ملایم و معتدل- از سبزها انتقاد كرد و موضع گیریش بعد از روز قدس تابلوی پررنگی از مخالفتش با جنبش سبز بود.
2- روز قدس: سردار قاسمی در دانشگاه امام صادق اعتراف كرد جمعیت سبزها 2میلیون نفر بوده است.
3- 3آبان: شما چگونه جمعیت مردم را برآورد كرده اید؟
مردمی كه در ساعات مختلف در نقاط متفاوت تجمع و به سرعت پراكنده می شدند...
تنها روز نظیر 13 آبان، روز چهلم ندا بود كه در مقایسه با آن، چه از نظر تعداد، چه از نظر پراكندگی و چه از نظر مقاومت در برابر حملات سبعانه، جنبش مقاوم تر شده بود.

کد: 73116 | 18 آبان 1388 ساعت 16:12

شاید اگرفلسفه 13 آبان كه هنوز به عده ای انگیزه می دهد كه بیایند و شعار دهند را مرور كنیم می فهمیم كه این روز نماحصل كج فهمی و برخوردهای خشن رژیم گذشته بوده است .و اكنون برای پاس داشت چنین روزی كه برای رد آن تفكر بر پا می شود خود مجالی شده است برای ابراز خشونت .!!!!!!! پس مواظب باشیم كه به بیراهه نرویم

کد: 73078 | 18 آبان 1388 ساعت 15:50

ماه محرم با تاسی از خون مولا حسین بن علی (ع) برای آخرین بار زوزه ی سبز را با زدن گردن عمرو عاص صفتان قطع خواهیم كرد. عزادار اولیها منتظریم

کد: 73003 | 18 آبان 1388 ساعت 15:14

گویا بعضی ها عجله دارند كه این قضیه یك طرفه شود آنهم به نفع دولت كودتا ولیكن این كوه یخ زیر آب اگر بیرون بیاید كه حكومت هم با بی توجهی هایش به این امر كمك می كند سیلی خروشان می سازد تا حاشبه را در خود غرق كند البته فراموش نكنید كه روز 13 آبان روز تعطیلی نبود و اكثركارمندان و كارگران و معلمان نمی توانستند در این اجتماع شركت كنند و فقط بسیج این گروهها فعال بودند باید در تعطیلات و نیز تجمعاتی كه احتمال خشونت در آن مانند تاسوعا و عاشورا و یا 22 بهمن تعداد مخالفات دولت را شمرد و براساس آن نظریه داد را ه دور نریم فقط برای یكبار دولت به معترضات مجوز تجمع بی خشونت صادر كند تا همه چیز عیان شود البته كه جنبش سبز به پیروزی سبز می رسد چرا كه ریشه دارد با پول و وعده و عید حركت نمی كند.این حركت از قلب مردم می خروشد و روان می شود. باید این را درك كرد نه چماق و گلوله و باتوم را

کد: 72963 | 18 آبان 1388 ساعت 14:51

بازنده 13 آبان 58 مردم بدبخت ایران بودند كه هنوز مشقت این ندانم كاری را تحمل می كنند .

کد: 72878 | 18 آبان 1388 ساعت 14:05

22بهمن مهمه كه راهپیمایی سراسری است و دیگر نمی‌توانند كاری بكنند، ضمن این‌كه فراموش نكنید روز تعطیل هم هست و هزاران نكته دیگر...
از الان همه منتظر 22بهمن هستند.

کد: 72861 | 18 آبان 1388 ساعت 13:58

با سلام
به صحت یا رد امار كار ندارم ولی مطمئنم
كه بحث دفاع از انقلاب وارمانهای امام باشه
خیلی از اون 13 ملیونها هم دفاع می كنند

کد: 72855 | 18 آبان 1388 ساعت 13:53

نتایج
1-كاهش تدریجی معترضین
2-عدم بر خورد متناسب با معترضین كه باعث تشویق به حضور مجدد می شود
3-اگر این اعتراض باعث سلب آسایش مردم وناامنی شود با آنها از دید امنیتی و اعدام باید بر خورد شود وگرنه هر كسی صبح از خواب بلند می شود و دلش می خواهد جایی را آتش بزند

کد: 72812 | 18 آبان 1388 ساعت 13:41

برادر رجانیوز كد71681
خیلی تعجب كردی؟از شما كه تا نك دماغتون رو بیشتر نمیبینید تعجبی هم ندارد.

کد: 72767 | 18 آبان 1388 ساعت 13:24

بیشتر این تحلیل به نظر من درسته و باید توجه داشت اگر چه در 13 آبان ما شاهد اون تظاهرات میلیونی و متمركز مانند گذشته در تهران نبودیم(به علت خشونت زیاد ماموران حكومتی) ولی حاكمان توجه ندارند كه در بسیاری از شهرها كه تا كنون به گفته مسولان آرام و بدون اعتراض بوده شاهد تجمعات قابل توجه و متمركز بود... و اگر كسی خواهان تعداد واقعیه طرفداران و ریزش آنهاست كافیه یك روز مجوز سراسری بدن تا ببینن این كوه یخ چقدر عمق دارد

کد: 72715 | 18 آبان 1388 ساعت 13:08

به نظر من هر كسی آماری از تهداد سبز ها در 13 آبان بگه دروغ گفته چون آنقدر اجتماعات پخش بود كه نمیشد حدسی زد...حكومت هم باید مراقب باشه تا كل این كوه كه در زیر آب است به بیرون نیاید كه خودشان ضرر خواهند كرد...

کد: 72430 | 18 آبان 1388 ساعت 10:44

مردم آرام گفتند نه‌ و ایشان كتك زده مردم را،

ایشان كشته از مردم، ایشان خانه‌های مردم ریخته،

با مسلسل توی خانه‌ها هم حمله كردند،

این همه وحشیگری كردند...

"امام خمینی، آذر ۵۷، صحیفه نور، ج۵، ص۲۴۷"

کد: 72428 | 18 آبان 1388 ساعت 10:43

آقای عبدالله شهبازی نیز نتیجه ادامه این روند را جنگ داخلی میان مردم ایران می داند. زیرا هنوز هم قشر قابل توجهی از مردم طرفدار حاكمان فعلی نظام هستند و آنها را تقدیس می كنند.

کد: 72356 | 18 آبان 1388 ساعت 10:04

برادر عزیز جناب اقای صادقی
با عرض سلام وخسته نباشی
همانطور كه در گذشته نیز اعلام داشتم مقالات وتحلیل های شما از قوامی مستحكم برخورداراست اما چنین استنباط می كنم به جهت رعایت برخی اصول كه هم اكنون بر جامعه ما حاكم است به مو شكافی بیشتر نمی پردازید واز این لحاظ به شما حق می دهم بس اگر اجازه میفرمائید حقیر تا انجائی كه مسوولیتی برای سایت وزین شما مشكل افرین نباشد به ان بپردازم
1-همانگونه كه شما نیز اشاره فرمودید این جنبش بس برخورد خشن نظام بهكوه یخی تبدیل شد كه معمولا جز اندك انرا ما مشاهده می كنیم وقسمت اعظم ان پنهان شده در توده های عظیم مردمی كه بخش اعظم جامعه را تشكیل میدهد.این توده عظیم بر خلاف قسمت اشكار ان كه حداكثر به تخریب ظاهری می پردازد كه در نهایت قابل جبران وباسازی است ناخواسته وبر اثر كینه هائی كه بدنبال سركوب در او ایجاد شده اغاز به تخریب ساختارها ومولفه های درونی جامعه می پردازد وبمرور زمان با جامعه از هم كسیخته ای كه به هیچ ارزشی پای بند نیست رو برو خواهیم بود واین دیگر قابل جبران نیست حد اقل در كوتاه مدت.
2-همانگونه كه مستحضرید هر جامعه از اقشار متعدد تشكیل شده است از جمله قشر حاشیه كه تاثیرات ان بر جامعه بسیار اندك است اما قشر میانی ان كه از دانشجویان استادان .مدیرا ن میانی .كسبه . كارمندان .بازاریان.دانش اموزان مقاطع بالا وغیره تشكیل شده است كه در شكل گیری یك جامعه پیوسته.هماهنگ وپویا بسیار اثر گذارند.كه هم اكنون ان كوه یخ مورد بحث از همین طبقه وقشر بوجود امده است.ومتاسفانه متولیان نظام خودرا به قشر حاشیه دل خوش كردند وهمین امر باعث اتخاذ تصمیمات غلط انها گردیده است
3- تجربه نشان داده است كه هرچه عملیات سركوب تداوم یابد ویا به شدت ان افزایش یابد باعث ریزش معترضان نخواهد شد بلكه به رشد ان منجر خواهد وحتی هم اقشاری كه به اصل ماجرا چندان علاقه نشان نمیدهند نتیجتا به میدان خواهداورد .
4- باعنایت به پیشینه رهبران فعلی جنبش انان هیچ گاه بدنبال رادیكالیزه تر شدن جنبش نیستند بنابراین قطع ارتباط رهبران با بدنه جنبش نه فقط به مصلحت نظام نیست بلكه باعث پیدایش رهبرانی رادیكال كه پیشنه ای با نظام ندارند خواهد شد.وفضا را بیش از پیش متشنج خواهند كرد
5- برخی از دست اندر كاران معتقد به متشنج تر فضای حاكم هستند تا از این طریق(براساس باور انان)دستشان برای قلع وقمع جنبش باز تر باشد .كه البته این یك باور باطلی است
6-بنطر حقیر این جنبش جنبشی نیست هم چون نسیم پگاهی زود گذر باشد بلكه تداوم خواهد داشت از اینرو وبمصلحت انانی كه قصد از دست دادن قدرت را ندارند تصمیمات عاقلانه ای را اتخاذ نمایند.
7- چنین به نظر می رسد بازنده اصلی این ماجرا فقط قدرت مداران خواهد وهیچ كس دیگر نخواهد بود ...... پایدار باشید انشاءالله

کد: 72348 | 18 آبان 1388 ساعت 09:58

دمت گرم من از آینده خوشم نمی اومد ولی با برنده انتخاب كردنتئن خوشم اومد
حالا این آمار بالای معترضین رو كدوم مسئول گفته
همون مسئول هم بی عقله خوبه عكسها و فیلم های روز قدس و سیزده آبان هست یه حساب سرانگشتی می خواد دیگه
از نگاه مسئولان عالی‌رتبه نظام جمعیت معترضین حداكثر 40 هزار نفر و از نگاه موج سبز بین 500 هزار تا یك‌میلیون نفر بود
خوب عكسها هست بشمارین فكر كنم هر كی این اعداد رو داده عینكش رو نزده بوده همه دوتاو چهار تا میدیده خیلی زیاد حساب كنی 10000 نفر تازه با ارفاق
اگه زیاد بودن فتوشاپ رو نمی آوردن توی كار

کد: 72314 | 18 آبان 1388 ساعت 09:46

ریزش حنده دار ترین كلمه ای كه بعد از 13 آبان شنیده میشود ،
این جنبش سری دراز دارد

کد: 72295 | 18 آبان 1388 ساعت 09:40

از سال 1342 تا 1357 مدت 15سال طول كشید تا انقلاب به ثمر نشست
ما عجله ای نداریم
مطمئن باشید باطل زیاد دوام ندارد ما منتظر آینده هستیم.

کد: 72292 | 18 آبان 1388 ساعت 09:39

مطمئن باشید خیلی از مزدم بخاطر شعارهای تندی كه علیه اصل نظام داده میشه نمیان تو این تظاهرات. آقایون اگه كمی .... دارن بزارن یه تظاهرات علیه دولت انجام بشه تا معلوم بشه این آقایی كه ادعا میكنه تو تهران نزدیك دو میلیون رای آورده الان چقدر طرفدار داره

کد: 72255 | 18 آبان 1388 ساعت 09:18

برنده 13 آبان : فواد صادقی !!! شما دیگه آخرشین !

کد: 72162 | 18 آبان 1388 ساعت 08:19

سرانجام حق پیروز است و ظالم نابود می شود این وعده خدای متعال است.

کد: 72150 | 18 آبان 1388 ساعت 08:12

عزیزجان تا زمانی كه كسانی كه فرمان تیر و تجاوز دادن مجازات نشن همین بساطه و آخرش هم سقوط ظالم

کد: 72074 | 18 آبان 1388 ساعت 03:20

تولید انبوه چریك و مبارزو خوب اومدی
قابل توجه دكتر حسن عباسی!

کد: 72065 | 18 آبان 1388 ساعت 02:41

16 آذر و مهمتر از آن در ماه محرم میبینید كه قدرت و جمعیت ما سبزها كمتر كه نشده هیچ بلكه بیشتر هم شده. سبزها دیگه تا رسیدن به پیروزی در مجال های مختلف موجودیت و قدرتشون رو نشون خواهند داد. اندكی صبر صحر نزدیك است. درود بر جنبش سبز حامی موسوی و اصلاحات

کد: 72037 | 18 آبان 1388 ساعت 01:31

برنده 13 آبان یاران خمینی كبیر بودند، گروهی كه به سخنان حضرت امام جامه ی عمل پوشانیدند و هرچه فریاد داشتند را بر سر آمریكا كشیدند و از جمهوری اسلامی- كه به گفته حضرت امام نا یك كلمه كم و نه یك كلمه زیاد- پشتیبانی كردند مطمئناً برنده بودند و در عوض آنانی كه به سخنان حضرت امام اعتنایی نكرده و نمی كنند مطمئناً بازنده این روز و روز قدس بودند، بخصوص رهبران این گروه تهرانی كه ادعای یار امامی دارند ولی فقط در حرف، نه عمل.
خواهشاً نظر منو درج كنید.

کد: 72005 | 18 آبان 1388 ساعت 00:22

سؤال اینجاست كه از مردم بی دفاع بی سلاح معترض كه دائما بخاطر اعتراضشان سركوب می شود چه توقعی باید داشت؟
مردم می خواهند اعتراضشان را نشان دهند و نمی خواهند اجازه دهند كه به همین سادگی كلاه سرشان برود و بعدش هم توهین و تحقیر و بگیر و ببند و كشتار و جنایت ....آخرش هم هیچی؟!!!!
كدام قانون برادر من؟! همین یك قانون كه مردم مجازند هر نوع راهپیمایی بدون خشونتی برپا كنند چرا اجرا نمی شود؟!
از همین یك نمونه ساده قانون شروع كنیم ببینیم چه كسی پایبند قانون است و چه كسی قانون شكن؟

کد: 71961 | 17 آبان 1388 ساعت 23:34

برادر گرامی آقای صادقی :

به یقین خود بهتر می دانید كه این برخوردهای سبعانه ی نیروهای نظامی با مردمی كه بی دفاع به خیابان آمدند ،اگر نگوییم بی سابقه ،تقریبا در تمامی ممالك متمدنه كم سابقه است. نتیجه ی بدیهی چنین جریانی شعارهای بعضا تند مردم معترض در تظاهرات اخیر است،بنده شما را به بند آخر نوشته تان ارجاع می دهم :جناح حاكم قریب به 150 روز است كه تاكید دارد معترضین را در رسانه هایش چنین معرفی كند:"فریب خوردگان" ،"منافقین"،"اموی ها" و.... این گویا ی این مطلب است كه جناح حاكم خودرا حق مطلق می پندارد.
درچنین شرایطی توقع اینكه آنها به قانون بازگردند دشوار به نظر می رسد.(توجه كنید كه درمقابل اعمال فرا قانونی كسانی كه باید مجر ی قانون باشند ،شعارهای رادیكال معترضین وآتش زدن چند سطل زباله ناچیز تلقی می شود!)

حال نظر شمارا به آخرین سخنان مهندس موسوی در مصاحبه اینترنتی شان جلب ی كنم:
"تا وقتی حق مردم نادیده گرفته شود و آن ها را اغتشاشگر و... بنامیم شرایط تغییر نخواهد كرد"(نقل به مضمون)

با آرزوی توفیق برای شما كه چون عده ای!،درمقابل این برخورد ها سكوت نكردید .

کد: 71933 | 17 آبان 1388 ساعت 23:00

اقا شما چن صد هزار نفر كه بیشتر شما چند صد میلیونید

کد: 71872 | 17 آبان 1388 ساعت 22:03

معترضین باید خودشان درونی و اعتقادی ریزش كنند نه اینكه از ترس باتوم ریزش پیدا كنند. متاسفانه هیچ عقلانیتی در برخورد با مردم معترض دیده نمی شود.
جهت اطلاع همین آقایان سرخوش كه فكر می كنند معترضان ریزش كرده اند، شما یك روز وسط هفته و در ساعات اوج كار ادارات و مدارس مجوز یك گردهمایی بدون خشونت و باتوم را به این معترضان بدهید، ان شاء ا... به چشم خودتان خواهی دید كه ریزش كرده اند !

کد: 71830 | 17 آبان 1388 ساعت 21:31

باوجود آنهمه هشداروارعاب سپاه وحضور پرشمار نیروهای انتظامی وگارد ویژه وممانعت از تجمع بیشتر از چهارپنج نفر وهمچنین ضرب وشتم شدید باباتوم و...وحتی كتك زدن خانمها بطور وحشیانه كه فیلم آن در اكثر رسانه های خارجی پخش شدهمین تعداد چند ده هزار نفری هم واقعا قابل تامل است.اگر می خواهند تعداد واقعی معترضان را ببینند فقط كافیه مجوز یك تجمع راصادركنند تا موج چند میلیونی مردم راببینند.

کد: 71758 | 17 آبان 1388 ساعت 20:14

جناب آقای صادقی حرف شما درست مردم معترض در روز 13 آبان شعار های تندی دادند و بقول شما جنبش تا حدودی رادیكالیزه شده اما ایا كسی هست كه نداند خود حاكمیت قصد رادیكالیزه كردن جنبش را دارد ؟؟!!!!!!!!!
مطمئنا همه میدانیم كه نیرو های امنیتی با اعمال فشار بیش از حد سعی در تحریك مردم برای دادن شعارهای تند اهستند تا به بهانه توهین به مقدسات ( مقدساتی از جنس حكومتیان) به سركوب وجنایت بپردازند
اما سوال اینجاست كه این چه مقدسی است كه توهین به او را باید اینگونه وحشیانه جواب داد؟
آقای صادقی عزیز بدانید كه ما قبول داریم كه دچار رزیش شده ایم اما نه آنطوری كه شما میگویید ریزش ما همان تعداد است كه در این جریانت به شهادت رسیدند ونه بیشتر...
كه البته روح آن عزیزان همواره كنار ما در برابر دیكتاتوری خواهد ایستاد
اما در طرف مقابل ریزش بیش از حد بوده است ولی هنوز آن افراد خجالت میكشن از گذشته خود و هنوز روی پیوستن به مارا ندارند
ما تا احقاق حقوق خود خواهیم ایستاد
لطفا این یك بار نظر مرا سانسور نكنید

کد: 71747 | 17 آبان 1388 ساعت 20:00

برنده تمام این وقایع دشمنان ملت هستند. چه داخلی كه كودتاگرند و به دنبال سركوب و چه خارجی كه ماهی گیران پشت اندر پشت هستند. با سركوب مردم حرف آنان عوض نمی شود. به قول عبدالله شهبازی این یك شورش نیست بلكه یك انقلاب است.

کد: 71743 | 17 آبان 1388 ساعت 19:55

آفرین حرف حق را زدی ادامه این روند به سرافكندگی و نابودی ایران و ایرانی منجر میشود

کد: 71742 | 17 آبان 1388 ساعت 19:55

من معتقدم تعداد واقعی معترضین به برخی اقدامات حكومت از آن جمعیت 25 خرداد هم بسی بیشتر است.
چون هستند معترضانی كه نمی خواهند اعتراضشان به نفع سردمداران جنبش سبز نوشته شود

کد: 71734 | 17 آبان 1388 ساعت 19:47

چرا دوستان تحلیل گر نمیپزیرند كه ما با یك شورش خیابانی سرو كارنداریم بلكه با یك انقلاب مواجه هستیم كه آرام آرام در حال پیش آمدن است.

کد: 71717 | 17 آبان 1388 ساعت 19:28

در هنگامه ای كه تنها دولت حق سخن گفتن دارد هیچ خبری را باور نكن! -دكتر شریعتی

کد: 71705 | 17 آبان 1388 ساعت 19:02

متاسفانه حاكمیت اجازه ارتباط رهبران جنبش آقایان موسوی كروبی خاتمی را با بدنه جنبش نمی دهد وهمین باعث عدم كنترل شعارها و حركات جنبش و رادیكالیزه شدن آن می شود و با توجه به فراگیر بودن جنبش دود عدم ارتباط رهبری جنبش با بدنه آن به چشم حاكمیت خواهد رفت

کد: 71698 | 17 آبان 1388 ساعت 18:59

چه كسی می تواند آرمش را به جامعه برگرداند ؟ آیا هیچ رجلی باقی مانده كه بتواند میان داری كند و مردم به احترام او راه آرامش پیش گیرند. ؟
آنانی كه می خواستند جامعه به این نقطه از انفجار برسد اول كاری كه كردند همین بود كه رجال كشور را از گردونه خارج كنند و تضاد و دشمنی را جایگزین دوستی و همفكری كنند .
به نظرم تنها یك راه باقی است باید هرچه زودتر یك جلسه با حضور كسانی كه در این سی سل مسئولیت های كلیدی داشته اند تشكیل شود . رؤسای جمهور ، معاونین رئیس جمهور ، نخست وزیر ؛ وزرای كشور ، وزرای خارجه ، وزرای اقتصاد ، رؤسای سازمان برنامه و بودجه ، وزرای نفت،وزرای صنایع ، وزرای كار ، وزرای بازرگانی و مسئولان درجه یك قوه ی قضائیه شامل روسای قوه و روسای دیوان عالی كشور و دادستان كل و روسا و معاونین مجلس گرد هم بیایند و در یك هم اندیشی به فكر راه چاره باشند . این م اندیشی می تواند از طرف مجمع تشخیص مصلحت اعلام شود و مصوبات چنین مجلسی مسلما برای ملت حجت خواهد بود اگر در این جلسات از برخی فعالان سیاسی و احزاب نیز دعوت به عمل آید اثر بخشی بیشتری خوهد داشت.

کد: 71697 | 17 آبان 1388 ساعت 18:58

چشم ما روشن . برادران اینده نیوز خبر از برخوردهای چریكی موج سبز می دهند. نكنه خبریه به ما هم بگین!!! حالا قراره این درگیریهای مسلحانه كجا صورت بگیره؟

کد: 71681 | 17 آبان 1388 ساعت 18:45

به حال اصلاحات باید خون گریست كه هیولاهای زشت سیرت فساد مالی لیدرهای آن شده اند. هرچند كه میدانم این نظر را هم حذف میكنید.

کد: 71680 | 17 آبان 1388 ساعت 18:44

واقع بینانه وعین حقیقت بود! و قطعا حق بر باطل پیروز خواهد شد! دیر یا زود داره! اما سوخت و سوز نداره!
مردم ایران با شعور و فهمیده هستند در ضمن با تكنولوژی هم آشنا هستند! خودشون همه چیز رو میدونن! یكی اینها رو به مستبدها بگوید! كه تا انتها راهی نمونده!!
محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر(كلاشینكف) است! ان شاالله

کد: 71677 | 17 آبان 1388 ساعت 18:38

انشاء الله در 16 آذر شاهد و از آن مهمتر در ماه محرم الحرام و صفر نقش افرینی سبزها را خواهید دید
وقتی 40 الی 50 میلون ایرانی در قالبعزاداران حسینی به خیابانها هجوم آوردند ندای هل من ناصرا ینصرنی شان گوش عالم را كر خواهد كرد آنوقت است كه كل نیروهای امنیتی تان را هم كه بسیج كنید نمی توانید آن را خاموش كنید

کد: 71650 | 17 آبان 1388 ساعت 18:18

در هنگامه ای كه تنها دولت حق سخن گفتن دارد هیچ خبری را باور نكن! -دكتر شریعتی

کد: 71641 | 17 آبان 1388 ساعت 18:15

متاسفانه حاكمیت اجازه ارتباط رهبران جنبش آقایان موسوی كروبی خاتمی را با بدنه جنبش نمی دهد وهمین باعث عدم كنترل شعارها و حركات جنبش و رادیكالیزه شدن آن می شود و با توجه به فراگیر بودن جنبش دود عدم ارتباط رهبری جنبش با بدنه آن به چشم حاكمیت خواهد رفت

کد: 71597 | 17 آبان 1388 ساعت 17:41

"""موجب سلب اعتماد مخاطب """ از رسانه های دولتی؟؟؟؟؟/!!!!

کد: 71591 | 17 آبان 1388 ساعت 17:35


نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی (email):
* متن نظر: