كد خبر: 13722
تاريخ انتشار: 16 مهر 1388 ساعت 17:39
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان

مخالفت نخبگان با نظام است یا احمدی‌نژاد؟

سكوت نهایت خدمتی است كه این دسته از نخبگان می توانند به نظام بكنند. این تا زمانی است كه راه حل كاملی برای بازگرداندن اعتماد مردم به ویژه نخبگان پیدا شود. البته برخی از آنان كه به اعتراض برآمده اند، كسانی هستند كه پیش از این از عمق جان شیفته رهبری بودند و الان هم به ایشان باور دارند، اما در عین حال معترضند

مخالفت‌ها و اعتراض‌هایی كه طی این سه ماه پدید آمد، با توجه به نقطه ثقل آنچه كه اعتراض علیه آن است، می‌تواند به چند دسته تقسیم شود:

الف: كسانی كه با ریاست جمهوری به هر دلیل مخالف هستند ( اعم از این كه انتخابات را نادرست بدانند یا سبك و سیاق آقای احمدی نژاد را نپسندیده و آن را برای كشور مضر و خطرآفرین بدانند).

ب: دوم گروهی كه احیاناً نسبت به رهبر انقلاب انتقاد دارند (البته بیشتر اینها كسانی هستند كه از حمایت های جدی  ایشان از آقای احمدی نژاد نگرانند و به دنبال آن به سایر مواضعی كه به ایشان نسبت داده می شود یا آنچه پس از انتخابات گذشت، بویژه رفتارهای تند نهادهای انتظامی و غیره.... معترضند.)

ج:‌ كسانی كه با اصل ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی مشكل داشته و خواهان براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند.

به رغم همه ابهاماتی كه وجود دارد، مرزهایی میان این سه نوع اعتراض وجود دارد و به هیچ روی نباید آنها را با یكدیگر درآمیخت. مخالفت مخالفان رئیس جمهور را نباید به پای مخالفت با رهبری گذاشت و برخی انتقادات به مواضع منسوب به رهبری نیز با مخالفت با ولایت فقیه و اصل نظام تفاوت دارد.

اگر كسی این سه مورد را با یكدیگر درآمیزد، كار اشتباهی صورت داده و ظلمی است كه به برخی چهره‌های نخبه‌ای كه به رهبری و نظام وفادار هستند، مرتكب شده است.

....در میان این اعتراضات، آنچه بسیاری از نخبگان بر آنند، این است كه با ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد موافق نیستند. شاید همه این گروه قائل به تقلب در انتخابات نباشند، اما به طور كلی با ایده های وی موافق نبوده، و بر این باورند كه او در زمینه سیاست های داخلی اعم از اقتصادی و سیاسی و سیاست خارجی، ایران را دچار بحران كرده است. در این زمینه، نخبگان با توجه به آن كه در متن رویدادهای و تحولات فرهنگی و اقتصادی هستند، باور بسیاری از آن ها همین است و تا وقتی كه قانع نشوند، نمی توان به ضرب و زور آنان را وادار كرد كه به آقای رئیس جمهور و رفتار و گفتار ایشان معتقد شوند.

اما این كه برخی نخبگان نسبت به برخی مواضع رهبری منتقد باشند، به نظر می رسد دلیلش حمایت های جدی ایشان از ریاست جمهوری است و آنان با توجه به حساسیت سلبی كه نسبت به احمدی نژاد دارند، معترضند و در این زمینه، بارها به اجمال آن را گفته و نوشته‌اند.

به علاوه، باید روی تخلفات صورت گرفته با مردم كه مورد انتقاد رهبری هم قرار گرفت، نه فقط در حرف بلكه در عمل تأكید شود، نه كه سالها بگذرد و هیچ متخلفی در هیچ نقطه ای به خاطر رفتار زشت با مردم، به ویژه جماعت دانشجو، محكوم نشود.

....این گروه از نخبگان در این زمینه دو راه پیش رو داشته و دارند: یكی اعتراض و دیگری سكوت. آنچه اكنون در غالب موارد پیشه كرده اند، سكوت است. رفتار جز آن، هم به دلیل علاقه آنان به حفظ اصل نظام و هم سختگیریهایی كه با آن روبرو خواهند شد و در این مدت هم نمونه هایی از آن را ملاحظه كرده اند، كنار گذاشته شده است.

سكوت نهایت خدمتی است كه این دسته از نخبگان كه به نظر می رسد غالب نخبگان را تشكیل می دهند، می توانند به نظام بكنند. این تا زمانی است كه راه حل كاملی برای باز گرداندن اعتماد مردم به ویژه نخبگان پیدا شود. البته برخی از آنان كه به اعتراض برآمده اند، كسانی هستند كه پیش از این از عمق جان شیفته رهبری بودند و الان هم به ایشان باور دارند، اما در عین حال معترضند....

به نظر بعید می نماید كه رهبری كه سالهاست از نخبگان حمایت می كنند و كشوری پیشرفته و با علم و صنعت می خواهد، انتظار داشته باشد نخبگان، قبل از قانع شدن، و به رغم آن كه به چیز دیگری باور دارند، به حمایت از رئیس جمهور مشغول شوند.

آیا از آیت الله جوادی آملی به عنوان یك نخبه، چنین انتظاری هست؟ آیا از آیت الله شیخ ابراهیم امینی و آیت الله استادی و آیت الله سید جعفر كریمی و آیت الله های دیگر كه همه از استوانه های این نظام هستند، این انتظار هست كه مثل آنچه برخی در نماز جمعه می گویند، حرف بزنند؟

برای خواندن متن كامل اینجا را كلیك كنید.


نظرات بینندگان:

به 6 پیشنهاد دوستمون كه البته آخریش مبهمه، باید برخورد با متخلفانی مثل آقایان موسوی و كروبی رو هم اضافه كرد كه اعتماد مردم به نظام رو با توهماتشون مخدوش كردند. البته در كنار برخورد با هر متخلف دیگری... سعی نكنید صورت مسئله رو پاك كنید و میرحسین و كروبی رو تبرئه كنید. جای متهم و شاكی عوض شدنی نیست. آتش فتنه از توهامت این برادران برخاست...

کد: 38165 | 18 مهر 1388 ساعت 10:36

به اعتقاد من این خیلی زیاده خواهی است، در یك انتخابات 25 میلیون به شخصی رای داده اند حالا این شخص مورد قبول 13 میلیون دیگر نیست ادب حكم می كند كه به خواست اكثریت احترام گذاشت نه اینكه هر كس با تفكرات شما نبود پس ادم نیست و نخبه فقط كسانی هستند كه به تفكر شما رای می دهند به هر نظامی هم كه باشد با هر گروهی كه قصد براندازیش را داشته باشد برخورد می كند و الا آن نظام اقتدار نخواهد داشت فراموش نكنید كه ما زندانی سیاسی نداریم زندانیانی داریم كه اقدام علیه امنیت ملی نموده اند و بر طبق قانون مجازات اسلامی می بایست كه مجازات شوند حالا می خواهد روزنامه نگار باشد یا سپاهی یا ارتشی و یا هر كس دیگر...
همچنین تمامی آزادی های مشروع در چارچوب قانون اساسی است ما نمی توانیم برای رهبری تعیین تكلیف كنیم كه چه بكند و چه نكند...
فراموش نكنیم كه قبول اكثریت و احترام به به رای اكثریت یكی از بارزترین نشانه های جوامع متمدن می باشد...

کد: 38159 | 18 مهر 1388 ساعت 10:30

ضمن اعلام حمایت از نظر حاوی شش پیشنهاد دلسوزانه نسبت به ایران و هموطنان عزیزم به مسئولان حكومت عرض میكنم: "ماهی رو هروقت از آب بگیری تازه است" یا "جلو ضرر رو هر وقت بگیری فایده است"

کد: 38109 | 18 مهر 1388 ساعت 09:37

به نظر اكثریت جامعه با نظام مشكلی نداشتن بلكه با ریس دولت مشكل داشتن و دارن ، البته اگه نظام با مردم رو راست نباشه و بخواد یكطرفه به قاضی بره مردم با نظام هم مشكل پیدا میكنن .

کد: 38101 | 18 مهر 1388 ساعت 09:30

موارد نقض مطلب شما:
1. مخالفت با سلیقه و فكر ریس چمهور، محترم است ولی این دلیلی بر این نیست كه در بعد از انتخابات به خیابان بریزیم. یا ندای تقلب دروغین بدهیم
2. بی اعتمادی برای بعضی از طرفداران رقیب چیز طبیعی است راه حل آن ریختن به خیابان و هر گونه اعتراض صوری دیگر نیست چرا كه همه مردم بی اعتماد نیستند خیلی ها طور دیگر فكر می كنند
3. آیا خبر دارید همین رهبری در 8 سال ریاست جمهوری یكی از همین مخالفان رییس جمهور حاضر از او حمایت كرد پس قضیه چیز دیگر است؟
4. چرا به قلم رسانه و به زور واژه ها رخداد تلخ بعد از انتخابات را برای فرزندان انقلاب زنده می كنید.
5. آیا بهتر نیست فرهنگ نقد اندیشه حاضر را به جای جملات زودگذر و مطالب شعارگونه جایگزین كنید
6. آیا فكر كرده اید این رویه شما اگر ادامه پیدا كند روزی بر علیه شما هم انجام خواهد شد.
7. آیا كمی فراتر از كشور خود، را دیده اید كه با این حركات دست كمی از كشورهای عقب مانده ای چون بنگلادش و سری لانكا یا نیجیریه و ... پیدا نكرده ایم

کد: 38091 | 18 مهر 1388 ساعت 09:24

آقای نخبه دانشگاهی 25میلیونی هستی یا 50 میلیونی ( قیمت فوق و دكترا تو انقلاب) - از طرف نخبه سنج دانشگاهی

کد: 38076 | 18 مهر 1388 ساعت 09:11

واژاه سازی های مضر

زمانی كه بیشتر از نصف مردم ایران بی سواد بودند عنوان "روشنفكر " را بر عده ایقلیلی كه بیشتر از دیگران می فهمیدند گذاشتند بدین طریق باعث جدایی قشر فهمیده از متن مردم شدند واین موضوع باعث شد توده مردم بدلیل حساسیت به عنوانهای پر طمطراق در مقابل قشر فهمیده جامعه قرار گیرن در حال حاضر هم كه بیشتر مردم فهمیده و با سواد و روشنفكر شده اند عنوان" نخبه" را به عده ای كه بیشتر تر می فهمند گذاشته شده كه این دوباره باعث خواهد شد كه این قشر جدا از بتن مردم و اقبال مردم قرار گیر د در واژه سازیها باید دقت كر د واژه های را بكار برد كه باعث جدایی قشر فهمیده و بیشتر دانا از متن مردم جدا نشوند یا به عبارت بهتر توده مردم این تلقی را نداشته باشند چون روشنفكران و مردم ضربات زیادی از این واژهای پر طمطراق بر خود دیده است

کد: 37988 | 18 مهر 1388 ساعت 07:58

اگر از همان اول بعد از انتخابات حد و مرزها مشخص می شد و اینهمه اتفاقات هو لناك بوجود نمی آمد . اعتماد مردم نسبت به اصل نظام از بین نمی رفت و حساب نظام از قانو گریزان جدا می شد .

کد: 37982 | 18 مهر 1388 ساعت 07:51

اینایی كه ادعای نخبگی دارند هیچ نفهمند...
نخبه های معترض در دانشگاه ما از دانشجویان چند ترم مشروطی هستند...
دانشجوی دكترا دانشگاه شریف

کد: 37974 | 18 مهر 1388 ساعت 07:27

من نظری راجع این موضوع ندارم فقط میخواستم بگم من خیلی نخبه ام.

کد: 37942 | 18 مهر 1388 ساعت 02:35

می خواستم از آقایان سوال كنم كه نخبه به چه كسانی می گویند؟

کد: 37877 | 17 مهر 1388 ساعت 23:38

ممنظور از نخبگان در این مقاله قاعدتا نخبگان دور از مردم است چون مردم حرف خود و نطر خود را در این انتخابات و مخصوصا انتخابات دور پیش در كمال صفا اعلان كردند . و این نبود جز ارادت قلبی مردم بزرگوارمان به نظام ، امام و رهبری عزیز - امیدوارم نخبگان دور شده از مردم به قول امام در دام شیطان نیفتند

کد: 37872 | 17 مهر 1388 ساعت 23:27

مخالفت نخبگان با احمدی نژاد است كه فرزند راستین نظام است. به عبارتی وقتی با پسر به نا حق دشمن شده ای یعنی با پدر هم دشن شده ای!
بعلاوه همه می دانند مخالفت به اصطلاح نخبگان – كه ما هیچ نشانه ای از نخبه بودن در آنها ندیدیم- با احمدی نژاد چیست ؟
از علی (ع) آدم حسابی تر سراغ دارید ؟ نخبگان آن روز جامعه او هم با او مخالف بودند. چرا ؟
بروید بگردید چرا !

کد: 37837 | 17 مهر 1388 ساعت 22:03

‫با هر دو.

کد: 37780 | 17 مهر 1388 ساعت 20:15

واقعا نقش امثال من كه فكر میكنم كم هم نیستیم در این مملكت چیست؟من بعنوان یك تحصیلكرده كه برای صنعت كشور تلاش میكنم در زمان جنگ سرباز بودم هزینه های زیادی را داده ام مالیات می دهم و هیچ گونه كرامت انسانی و حق شهروندی ندارم و صالح زندگی كردم؛حالا بعد از مسائل اخیر به یك مخالف صد در صد تبدیل شده ام و به این نتیجه رسیدم كه با این حكومت اسلامی ملت و كشورم به ورطه نابودی نزدیك میشود وتنها راه حل برون رفت را ایجاد یك حكومت بر امده از رای مردم و سكولار می دانم. سوال من این است من و امثال من با این دیدگاه چه حق و جایگاهی در این جامعه داریم؟نگوید ضدانقلاب؛من یك ایرانی وطن پرست هستم وبه نوعی دیگر به آینده وطنم فكر می كنم؛نقش من و امثال من چیست؟

کد: 37700 | 17 مهر 1388 ساعت 16:31

دوست عزیزی كه اینو نوشته
((اینده ما مخالف تو هستیم . نه دكتر محمود احمدی نژاد .... از طرف یك نخبه دانشگاهی))

باید بهش بگم كه عزیز شما فقط خودتو مامانت فرك میكنید كه نخبه هستی اگه نخبه بودی میفهمیدی دو برت چی داره میگذره پس خیلی ضریب هوشیت پایینه

کد: 37693 | 17 مهر 1388 ساعت 16:24

متاسفم برای شما كه دوست دارید از هر راهی احمدی نژاد رو بكوبونید حتی قضیه ی ملی مانند سفر به نیویورك هم مغرضانه خبر میدین تا بگید احمدی نژاد ایران رو به خاك سیاه نشونده حداقل چشماتونو باز كنید پیروزی های ایرانم بنویسید اتفاقا سایت شما رسانه ای وابسته است والا اینطور دروغ و افترا به رییس جمهور نمیزد

کد: 37623 | 17 مهر 1388 ساعت 13:47

آقا بحث ما بحث نظام نبوده كه زود متحجرین نظر میدن و میخوان همه چیز به عوامل خارجی ربط بدن مارو كافر میبنند و خودشان رو از اهالی بهشت!!!!ما با خود این شخص مشكل داریم باور كنید كاری كه این آدم كرد آمریكا اسرائیل هم تو 100 سال با انقلاب ما نمیتونستن بكنند

کد: 37580 | 17 مهر 1388 ساعت 12:24

مرگ بر مزدوران انگلیس

کد: 37549 | 17 مهر 1388 ساعت 11:04

ماهم نظر آیات عظام منتظری و كاظمینی بروجردی راقبول داریم .
حالا این موضوع داخل كدامیك ازتقسیم بندیهای بالاست ،خودتان پیداكنید.

کد: 37534 | 17 مهر 1388 ساعت 10:43

من با كامنتی كه 6 راهكار داده اند كاملا موافقم و با كامنتی كه خودشو نخبه دانشگاهی می دونه مخالفم و به نظرم شما یه نقطه دانشگاهی هستی نه نخبه.

کد: 37531 | 17 مهر 1388 ساعت 10:29

انسان اگر درست بنشیند و خرد به خرج دهد میداند كه با ورود احمدی نژاد به ارثه ریاست جمهوری نظام و به ویژه مزدم چه تضرراتی را دیده

کد: 37517 | 17 مهر 1388 ساعت 09:03

متاسفانه این نظام بود كه با هنرمندی هرچه تمامتر مخالفین احمدی نژاد را به مخالفین نظام تبدیل كرد والا كسی با نظام كاری نداشت

کد: 37506 | 17 مهر 1388 ساعت 08:24

نخبه دانشگاهی عزیز نیاز نیست اونجا حتما بگی نخبه ای مطمئنم كه اگه نخبه یا شاهكار بودی لزوم نداشت اونجوری نظر بدی كه آخرش بگی من نخبه ام

کد: 37486 | 17 مهر 1388 ساعت 03:25

حتما كسانی كه الان ساكت هستند هم طرفدار شما هستن احتمالا آینده ذهن آنها را هم خوانده است ؟؟؟؟

کد: 37474 | 17 مهر 1388 ساعت 02:41

جالب بود. فكر كنم هرچی زور میزنید كه اعتراضاتون رو متوجه اصل نظام و رهبری نشون ندید مردم میدونند كه واقعا اصل نظام را نشونه گرفتید. در ضمن كشتین مارو با این استوانه های نظام. این استوانه ها چه غلطی كردن تو این 30 سال كه الان فكر انقلاب و مردم افتادن؟؟؟؟؟ ما شما ها رو میشناسیم. دارید حذف میشید و احساس خطر میكنید این مقالات رو مینویسید و اینها نشانه ی دست و پا زدن شماهاست. 30 ساله بدبختیمون از استوانه هایی مثل هاشمی و خاتمی و دارو دستشن. درود بر رهبر. درود بر احمدی نژاد كه ادعای استوانه بودن نداره.

کد: 37447 | 17 مهر 1388 ساعت 01:11

مگه قاضی مرتضوی این خبرو نخونه وگرنه دخلت اومده

کد: 37436 | 17 مهر 1388 ساعت 01:04

این چندمین بار بود كه بعد از انتخابات مطالبی از این دست در آینده منتشر میشه. كه به نظر من یكی از بهترین راه ها برای افزایش بصیرت در ملت و نخبگان است. خواهشم از شما این است كه تحلیلی با موضوع بی اعتمادی مردم منتشر كنید...آیا این بی اعتمادی نسبت به نخبگان است یا نسبت به نظام؟

کد: 37428 | 17 مهر 1388 ساعت 00:56

ماا مخالف نظام مقدسی كه خمینی كبیر بنا كرده نیستیم ما مخالف برخی طرز فكرهای خطرناك هستیم كه اگر اصلاح نشوند نظام را به سقوط خواهند كشید
درود بر جمهوری اسلامی درود بر روح امام و زنده باد موسوی

کد: 37421 | 17 مهر 1388 ساعت 00:52

ایا فقط نخبه گانی كه در چهارچوب نظام فكر می كنند نخبه اند ؟ آیا كسانی كه قانون اساسی اول را تغییر دادند عملی موافق نخبه گان انجام دادند ؟ آیا فقر و فاقه مردم در صورتی پذیرفته می شود كه نخبه ، طرفدار نظام ، غیرمنتقد به رهبری باشند ؟ مشروعیت ازمردم است و لاغیر

کد: 37394 | 17 مهر 1388 ساعت 00:30

در تائید سخنان شما باید عرض كنم بنده هم از كسانی هستم كه به كل با احمدی نژاد مخالفم، اما پیشتر خیلی به آقای خامنه ای علاقمند بودم، ولی به خاطر اتخاذ سیاستهای حمایتی ایشان از آقای احمدی نژاد متاسفانه از ایشان هم بسیار دلسرد شده ام!

کد: 37378 | 17 مهر 1388 ساعت 00:08

آن سبو بشكست و آن پیمانه ریخت! حالا دیگه دیر شده!

کد: 37362 | 16 مهر 1388 ساعت 23:29

مسلما از جمع میرحسین و كروبی و هاشمی و مراجع معظم و روحانیون و خانواده های شهدایی نظیر رجایی و باكری و همت و جهان آرا و ..... دانشگاهیان و دانشجویان و بسیاری از مردم منتقدی نیست كه بخواهد انقلاب و نظام و راه امام ره را زیر سئوال ببرد...در واقع اینان نگران انقلاب و راه امام ره هستند چون در راه انقلاب هزینه های بسیاری داده شده و متاسفانه با ندانم كاریهای بعضی از مدعیان ضربه های سختی به این انقلاب وارد شده و وارد میشود.....

کد: 37322 | 16 مهر 1388 ساعت 21:58

البته اقای احمدی نژاد این زرنگی رو داشته اند كه هزینه بی تدبیریها و تندرویهای خود و دولتشان را به نظام تحمیل كنند

کد: 37309 | 16 مهر 1388 ساعت 21:50

اینده ما مخالف تو هستیم . نه دكتر محمود احمدی نژاد .... از طرف یك نخبه دانشگاهی

کد: 37279 | 16 مهر 1388 ساعت 20:53

خوب اگر احمدی نژاد كارش را درست انجام می داد ، كسی با او هم مشكل نداشت!
ما با كارهایش مخالفیم.

کد: 37261 | 16 مهر 1388 ساعت 20:32

ببینید برادر من! حتی اگر این نخبگان را ضربدر 100 كنید و همه هم به خیر و خوشی برگردند، اعتماد به مردم تا ایجاد تغییرات ریشه ای، بازنخواهد گشت! ملاك اعتماد مردم است، نه رضایت نخبگان! آیا می دانید كه این نخبگان هم به خاطر دلخوری و بی اعتمادی مردم سكوت كرده اند؟! اول اعتماد مردم بازگردانده شود، سپس نخبگان خود بازخواهند گشت. برایب برون رفت از این بحران، كارهای زیر ضروری است:
1 ـ خبرگان به جای تمجید و ستایش از رهبری، بر روری نهادهای زیر نظر آن بزرگوار نظارت دقیق داشته باشند و كژی ها را راست كنند و هیچ مماشاتی در كار نباشد.
2 ـ تمام فرماندهان و ماموران متخلف نظامی و انتظامی و لباس شخصی دستگیر و محاكمه و مجازات شوند و به هیچ كسی ارفاق نشود.
3 ـ قضات متخلف از جمله آقایان مشهور مانند (... و...) محاكمه و مجازات و از كار بركنار شوند.
4 ـ تمام زندانیان سیاسی آزاد شوند.
5 ـ از تمام خانواده های كشته شدگان دلجویی شود و قاتلان آنها مجازات و قصاص شوند.
6 ـ و... اقداماتی از این دست.
در غیر اینصورت، هیچگاه اعتماد مردم بازنخواهد گشت و نخبگان نیز به تبع مردم رفتار خواهند كرد. حیات نخبگان به اعتماد و همراهی با مردم است.

کد: 37258 | 16 مهر 1388 ساعت 20:29

مثل اینكه دنده ات میخرد
در اصطلاح منطقه ما به كسی میگویند كه بی پروائی میكند

کد: 37244 | 16 مهر 1388 ساعت 20:14


نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی (email):
* متن نظر: